Oto 6 kroków do zrozumienia tego, jak kupujący określają wartość sprzętu
Jeśli posiadasz maszynę, małą lub dużą, prędzej czy później możesz zacząć myśleć o tym, by ją sprzedać. Przychody ze sprzedaży można ponownie zainwestować w firmę lub wykorzystać je w inny sposób. Jedną z pierwszych rzeczy, którą należy sprawdzić, jest wartość maszyny na rynku i popyt na nią.
Kiedyś ważne było doświadczenie i znajomości z innymi właścicielami sprzętu, dealerami oraz pośrednikami. Na szczęście dzisiaj w Internecie dostępnych jest wiele danych i narzędzi ułatwiających poznanie wartości Twojego sprzętu.
W Ritchie Bros. każdego roku sprzedajemy setki tysięcy maszyn, tj. ładowarki kołowe, koparko-ładowarki, koparki, spycharki, dźwigi, podnośniki koszowe i nożycowe, ciągniki rolnicze i siodłowe oraz wiele więcej . Dzięki danym pochodzącym od spółek córek firmy Ritchie Bros., takich jak Mascus i Rouse Services, a także wykorzystaniu inteligentnych narzędzi, możemy sprawdzić historię podaży i popytu oraz tendencje rynkowe. Nasz zespół ekspertów korzysta z tych narzędzi i codziennie dostarcza naszym klientom informacje sprzedażowe.
Czy cena sprzedaży to najwyższa kwota, jaką chce zapłacić oferent? Na wartość używanego sprzętu wpływa kilka istotnych czynników:
- Podaż i popyt
W skali makro prawa podaży i popytu mają wpływ na cenę sprzętu, podobnie jak w przypadku cen akcji, ropy, czy nieruchomości. Ważna jest nie tylko wartość konkretnej maszyny, ale również szerszy kontekst. Gdy produkcja sprzętu maleje, wzrasta zainteresowanie używanym sprzętem, o który rywalizuje coraz więcej nabywców chcących wykorzystać go do pracy od razu po zakupie.
- Preferencje dotyczące marki
Nie można ich zignorować. Wszyscy właściciele i operatorzy maszyn mają własne preferencje dotyczące marki. Popularne marki zazwyczaj tracą mniej na wartości podczas eksploatacji. Co ciekawe, preferencje dotyczące marki mogą się różnić w zależności od grupy demograficznej. W skrócie, popyt na Twój sprzęt może być większy za granicą lub nawet w innej branży.
- Modele i funkcje
Modele standardowe charakteryzują się mniejszymi wahaniami cenowymi i często można je sprzedać łatwiej niż specjalistyczne maszyny. Jeśli chcesz sprzedać specjalistyczny sprzęt, zadbaj o to, aby promować go wśród jak największej grupy odbiorców. Funkcje i osprzęt mogą znacząco wpłynąć na cenę sprzedaży.
- Wiek i stan
Jedną z pierwszych rzeczy, na którą patrzą kupujący, jest rok produkcji i stan maszyny. Starszy sprzęt nadal ma swoją wartość, zwłaszcza jeśli jest w dobrym stanie. Jeśli stan sprzętu jest zły, nie da się go sprzedać w rozsądnej cenie niezależnie od jego wieku. Malowanie, naprawa lub wyczyszczenie sprzętu często pomaga uzyskać wyższą cenę. Ponadto szczegółowe informacje, takie jak dokumentacja dotycząca konserwacji i napraw, historia i dowód własności, dają nabywcy większą pewność, dzięki czemu jest on gotowy zapłacić więcej.
- Możliwość sprawdzenia i przetestowania sprzętu
To, czy nabywca ma możliwość osobiście obejrzeć i przetestować sprzęt, może wpłynąć na to, ile zechce zapłacić. Ponadto pozytywny, osobisty kontakt ze sprzedawcą zwiększy zaufanie potencjalnego nabywcy.
- Nagła potrzeba
Jeśli nabywca potrzebuje sprzętu do realizacji nadchodzącego projektu, może to mieć wpływ na cenę sprzedaży, zwłaszcza w środowisku aukcyjnym, w którym oferenci konkurują między sobą. Choć trudno jest ustalić, którzy nabywcy mają pilniejsze potrzeby, najlepszym rozwiązaniem jest zwiększenie widoczności Twoich maszyn w różnych krajach. Większa liczba oferentów oznacza większą konkurencję i lepsze wyniki sprzedaży.
Utwórz bezpłatne konto na stronie Ritchie Bros. i dowiedz się, jaka jest aktualna wartość rynkowa Twojego sprzętu.
Artykuł sponsorowany.