Każdemu klientowi, który nabył nowe mieszkanie od dewelopera, udzielona jest zawsze rękojmia na okres 5 lat, która bardzo dokładnie opisana jest w przepisach Kodeksu Cywilnego. Pamiętać należy o tym, że okres gwarancyjny rozpoczyna się od momentu podpisania aktu przenoszącego własność. Wielu deweloperów wprowadza swoich klientów w błąd i informuje ich, że rękojmia liczona jest od momentu przejęcia lokalu w posiadanie. Warto wspomnieć również i o tym, że klienci, którzy nabyli nowe mieszkanie na rynku pierwotnym otrzymują 5 lat gwarancji nie tylko na nabyty lokal, ale również i na części wspólne danej nieruchomości (dach, śmietnik, schody, windę, bramy wjazdowe, kanalizację, wodociągi i wiele innych).
W jaki sposób należy zgłaszać usterkę
Klienci powinni zgłaszać wszelkie usterki na zasadach, które zostały dokładnie przedstawione przez dewelopera. Usterki najczęściej można zgłaszać drogą elektroniczną (e-mail) lub tradycyjnym listem. Bardzo ważne jest, aby do każdego zgłoszenia dołączać pełną dokumentację zdjęciową i zadbać o to, aby rzeczywiście trafiła ona do dewelopera.
Każdy deweloper ma 14 dni na to, aby ustosunkować się do naszego zgłoszenia i przedstawienie swojego stanowiska. Jeżeli deweloper uzna usterkę, to w okresie tym powinien przedstawić nam również termin naprawy. Jeżeli po 14 dniach nie otrzymaliśmy od dewelopera żadnej informacji, to usterka automatycznie traktowana jest jako uznana.
Deweloperzy mają obowiązek usunięcia usterek w jak najkrótszym czasie. W chwili obecnej zgodnie z przepisami, czas na naprawienie usterki nie może przekroczyć 14 dni, liczone od daty jej uznania.
Bardzo ważne jest również to, aby wszelkie usterki zgłaszać najpóźniej trzy miesiące od jej ujawnienia się. Jeżeli nie zgłosimy konkretnej usterki w przeciągu 3 miesięcy, to deweloper ma prawo odrzucić zgłoszenia, które przyjdą po tym czasie.
Pamiętać należy również i o tym, że deweloperzy mają prawo odmówić usunięcia usterki, jeżeli koszt naprawy będzie przewyższał wartość nieruchomości.